Skolestøbning og Rothenberger: Når fremtidens håndværkere formes i beton
Når skolegården forvandles til et levende værksted, og eleverne selv står med støbeforme, spande og friskblandet beton, sker der noget særligt.
Med støtte fra Rothenberger, der har støttet med professionelt værktøj til projektet, får eleverne mulighed for at opleve håndværkets verden på helt tæt hold. Pludselig bliver matematik og mængdelære konkret, fantasi bliver til form, og stoltheden over at skabe noget med egne hænder vokser.
Essensen af projektet
Det er essensen af projekt Skolestøbning, udviklet af journalist og håndværksentusiast Thomas Uhrskov i samarbejde med Byggeriets Uddannelser. Projektet bringer et mobilt støbeværksted fra 3. – 8. november ud til 10 forskellige 7. og 8. folkeskoleklasser i Århusområdet – og giver eleverne en praktisk oplevelse af håndværkets verden.
Under forløbet designer og støber eleverne alt fra skamler og lamper til spil og figurer, mens de lærer om geometri, materialeforståelse, CO₂-aftryk og bæredygtighed. Det handler om meget mere end beton – det handler om at opdage glæden ved at skabe noget varigt, nøjagtigt og brugbart.
Når eleverne ser deres idé tage fysisk form, opstår en gnist. Den kan være starten på en fremtid inden for håndværk.
fortæller Thomas Uhrskov.
Første møde med håndværksfagene
For mange elever er Skolestøbning deres første møde med håndværksfagene på tæt hold, og projektet er med til at give et realistisk indblik i håndværkets mange facetter – fra idéudvikling til udførelse.
Som en del af projektet har Rothenberger doneret et professionelt værktøj, der indgår i elevernes arbejde med støbningerne. Det er en Rocut 110 rørskærer, som bruges til at skære et 110 mm kloakrør i mindre stykker. De afskårne rørstykker bliver derefter til støbeforme, som eleverne fylder med beton og forvandler til deres egne kreative projekter.
Det gør ikke bare forløbet mere effektivt – det giver også de unge en oplevelse af, hvordan præcisionsværktøj bruges i den virkelige verden.
Når dagen er omme, står eleverne tilbage med noget mere end betonfigurer og lamper. De står med erfaringen af at skabe, følelsen af faglig stolthed – og måske en spirende lyst til at udforske håndværkets mange muligheder.